vineri, 12 martie 2010

Despre pasiuni. (despre tramvaie)

În postarea asta voi aborda tema tramvaielor.  Nu pentru că aș duce lipsă de inspirație, ci pentru că tramvaiele sunt o pasiune mai veche de-a mea. Din păcate, nu vom găsi nicăieri în România un loc unde autorităție acordă o atenție deosebită acestui mijloc de transport în comun atât de frumos, ecologic și practic, de aceea voi atașa ceva poze cu tramvaie din orașe. De fapt, când vorbesc despre tramvaie nu mă refer doar la mijlocul de transport în sine, ci și la calea de rulare (șine), la modul în care sunt amplasate stațiile, etc. Am să vorbesc la modul general, nu voi plictisi cu detalii tehnice inutile.


1.Grenoble, Franța
Ce n-aș da să văd atâta spațiu verde și-n București?!? Ei, după cum puteți vedea și-n poză, autoritățile din Grenoble acordă o mare importanță transportului public ecologic nu doar prin prisma faptului că tramvailele nu poulează, ci și prin faptul că șinele sunt înconjurate de gazon. Tramvaiele sunt cu podeaua joasă, astfel facilitând accesul celor cu handicap mult mai ușor, dar și vârstnicilor. Să nu vă imaginați că aceste tramvaie vă zgâlție cum o fac cele din București.  Ba chiar mai mult, prin faptul că șinele nu sunt în asfalt, ci în gazon, tramvaiul nu va fi blocat de vreo mașină ce s-a încăpățânt să se așeze pe calea de rulare.


2.Lisabona, Portugalia
Majoritatea tramvaileor din Lisabona sunt vechi, astfel fiind păstrată o nuanță romantică a orașului. Până la urmă acolo nimeni nu se grăbește, toată lumea este calmă, iar viața este o plăcere. Nici faptul că podeaua tramvaielor este înaltă nu reprezintă o problemă, bătrânii portughezi fiind obișnuiți cu mișcarea, au escaladat orașul anii buni ca niște sportivi de performanță, nu se vor opri tocmai acum.

3.Barcelona, Spania
Nici aici nu vom rămâne blocați în trafic în tramvai. Acesta va fi la timp în stație datorită faptului că deobicei rulează pe șine puse în gazon de iarbă, nu în asfalt. Bine, nu vă imaginați că sunt toate așa, mai sunt și linii montate în asfalt pe alocuri. După cum vedeți în poză, în stații șinele sunt montate în asfalt din motive practice.


4.Amsterdan, Olanda
Și olandezii dau o importanță deosebită mediului, tramvaiul fiind un mijloc de transport căruia autoritățile i-au acordat multă atenție. Bine, să nu uităm că la Amsterdam bicicletele sunt la putere.  Poza este făcută în timpul unei parade a tramvaielor (vedeți că nu se țin doar parade gay acolo?!?), observându-se puțin și spatele unui tramvai mai vechi, scos special pentru paradă.


5.Oradea, România
Aici lucrurile tind să cred că stau bine. Primăria a achiziționat  10 tramvaie de tip Siemens ULF (ultra low floor), același model fiind regăsit și pe străzile din Viena. Sunt cele mai moderne tramvaie din România, având un consum redus de energie electrică, chiar dacă față de cele vechi, acestea au aer condiționat și mai multe uși de acces(5), astfel încărcarea fiind mult mai rapidă. Să nu vorbim de faptul că sunt mult mai accesibile celor cu handicap și bătrânilor, asta datorită podelei joase. Datorită sistemului inteligent de frânare, noile tramvaie recuperează 30% din energia electrică folosită. De asemeni, înainte de a fi comandate tramvaiele, căile de rulare din Oradea au fost renovate pentru a îndeplini standardul impus de Siemens. Tramvaiele au 4 ani garanție și au costat 2,7 milioane de euro/bucata. Felicitări administrației locale!

6.București, România
Hai că am ajuns în junglă. Situația e dramatică. Tramvaiele din București sunt destul de vechi, iar dacă unele sunt mai noi, asta nu ajută cu nimic (în general), de multe ori fiind blocate în trafic de mârlanii ce stau pe linia de tramvai.  Totuși, citeam zilele trecute în Ziarul Financiar că RATB (Regia Autonomă de Transport București) a alocat nu știu ce sumă de bani pentru amplasarea unor chestii pe mariginea liniilor de tramvai, astfel făcând imposibilă intrarea autoturismelor pe calea de rulare a tramvaielor, asta teoretic. Culmea, alaltăieri noapte (pe la miezul nopții) eram cu mașina pe șoseaua Moșilor, iar niște echipe chiar lucrau la montarea unor... (cum dracu le-o zice) chestii care să-ți facă imposibil accesul pe linia de tramvai.  Nu e singura veste bună, deja au început să apară tramvaie noi în București, chiar dacă foarte puține și nu prea performante, dar apar. Este vorba despre tramvaiele Bucur, proiectate și produse chiar de RATB. Fabricarea acestora ar ajunge la 800.000 de euro, în timp ce pe piața internațională un astfel de tramvai ar ajunge la 2,4 milioane de euro, după spusele directorului RATB. Cu pozele am să încep de la ”urât” la ”frumos”. Despre infrastructură nu mai zic nimic, știm cu toții cum e...






Și pe final vă invit să ascultați o melodie frumoasă a maestrului Gică Petrescu. Cu tramvai inclus, bineînțeles!

0 comentarii:

 

Copyright © 2010 Idei de gay | Premium Blogger Templates & Photography Logos | PSD Design by Amuki