sâmbătă, 5 noiembrie 2011

Concedierea PR-istului ACCEPT: lipsă de bani sau abuz?

Inițial se dorea a fi o postare prin care să vă aduc la cunoștință faptul că Asociația Accept nu mai are PR, responsabilul cu această funcție fiind concediat în urma restructurării postului, însă odată solicitată și obținută opinia celor doi factori - angajator (Accept) și angajat (Bogdan I.) - lucrurile s-au schimbat foarte mult, confirmându-mi suspiciunile pe care le aveam asupra motivului acestei restructurări. Totuși, să vă povestesc cum s-au petrecut lucrurile.


În urmă cu câteva zile, amintindu-mi de o discuție avută cu directorul executiv al Asociației Accept, doamna Irina Niță, în care îmi spunea de nu știu ce întrevederi cu polițiști români, întânliri la care le explică acestora fenomenul de „Hate Crime”, am solicitat mai multe detalii PR-ului asociației, el fiind în măsură să-mi furnizeze aceste informații. Surpriză! Mi s-a răspuns foarte scurt „Îmi pare rău, dar eu nu mai sunt angajatul Asociației Accept, în consecință, nu-ți pot da informații referitoare la asociație și activitățile sale”.

Am rămas foarte surprins. Cu Bogdan am lucrat extraordinar de bine pe toată perioada cât a fost PR-ul Asociației Accept. De fapt, pot spune că este singura persoană din ONG-urile de profil care s-a comportat foarte profesionist în slujba pe care o avea. Dincolo de toate acestea, anul acesta, pentru prima dată de când există Gay-Fest (toată săptămâna de evenimente, nu parada gay, să nu existe confuzii), pot să spun că organizarea a fost extraordinară. Locații alese excelent de bine, organizare bună, comunicare excelentă, comunicate de presă deosebit de bine structurate și cu un conținut complet. Bine, sunt multe de spus, că s-a mai ocupat și de alte evenimente, care au ieșit la fel de bine.

Revenind. Am ridicat din sprânceană și mi-am zis „ceva e necurat la mijloc”, iar drept urmare am trimis un mail comun celor două păți implicate (Accept și Bogdan I.) pentru a vedea punctul lor de vedere referitor la această desprindere.

Reacțiile nu au întârziat să apară.

Din partea Asociației Accept am obținut, așa cum am cerut în mail, punctul de vedere al celui ce a decis restructurarea, adică doamnei director executiv Irina Niță, care sună cam așa:

„Va multumim pentru mesaj si pentru interesul manifestat fata de organizatia noastra! Va informam ca postul ocupat pana la 31.10 de catre dl. Bogdan Istrate a fost restructurat datorita imposibilitatii de a mai sustine din punct de vedere financiar acest post. Regretam faptul ca situatia materiala a organizatiei nu este una mai buna si ca a trebuit sa apelam la astfel de masuri. In ciuda acestui fapt, activitatea de comunicare a fost preluata de catre celelalte departamente si nu vom face rabat de la calitatea actului de comunicare. In viitor, pentru aspecte care tin de comunicare si PR puteti sa o contactati direct pe Irina Nita, Directoare Executiva”



Nu am să comentez prea mult comunicatul doamnei director executiv Irina Niță, însă cam tot ceea ce ne este comunicat de dânsa este demontat de răspunsul foarte clar și cuprinzător oferit de către fostul PR al Asociației Accept, de către Bogdan, care sună cam așa:

„Povestea restructurarii mele
Acum 2 luni, intr-o vineri pe la 18:30, actualul director INTERIMAR al ACCEPT, mi-a spus: “Tu vrei sa pleci de la noi, nu? Ai aplicat, mergi la interviuri? Am de gand sa iti restructurez postul pentru ca nu mai pot sa primesc mail-uri urate de la tine!”

Mail-urile urate despre care amintea duduia sunt mail-uri in care ii spuneam ca: ACCEPT-ul este in cadere libera, ca nu mai sunt bani pentru evenimente/activitati, ca oamenii pleaca, ca salariile sunt de rahat, ca organizatia nu se poate ajuta de Consiliul de Conducere actual, ca organizatiei i se termina planificarea strategica la finele acestui an si ca Board-ul ar trebui deja sa propuna una noua, ca suntem suprasolicitati si ca toate acestea se intampla din cauza managementului prost.

Va dati seama ca nu i-a picat deloc bine sa ii spun de cateva ori ca felul in care conduce organizatia nu face decat sa o duca catre faliment. In cazul in care nu se stie, din cate mi s-a povestit, doamna Nita nu este la prima experienta de gen, ea mai conducand o organizatie acum vreo 10 ani pe care a falimentat-o si a inchis-o. Nu stiu care a fost criteriul de selectie atunci cand ea a fost aleasa pentru acest post dar sper ca nu acesta.

Dupa ce am fost anuntat de restructurarea postului, a urmat o perioada de chin de o luna de zile. Dupa ce m-a anuntat, a plecat in SUA intr-un proiect organizat de Centrul Cultural American, in care a mers prin nu stiu cate state si a vizitat nu stiu cate organizatii. In urma acestei experiente, organizatia nu s-a ales cu nimic. Din nou, criteriul de selectie pentru aceasta experienta poate ca ar fi trebuit sa fie altul. A fost trimisa o persoana careia nu ii place sa cunoasca alte persoane, nu este deloc un bun networker si nu cred ca este la curent cu strategia organizatiei. In concluzie, o plimbare in SUA nu strica!

Inainte sa plece, mi-a transmis verbal ca: „Bogdan, eu nu iti mai cer sa faci nimic pentru ACCEPT deci, nu trebuie sa mai faci nimic. Cum ma intorc, te restructurez. Organizatia NU MAI ARE NEVOIE DE PR. Poti sa vii sa iti bei cafeaua in fiecare dimineata si atat, nu trebuie sa mai stai.”

Eu: „Irina, ce ai de gand sa faci cu proiectele pe care le-am inceput si pe care le avem in vedere? Ce ai de gand sa faci cu GayFest-ul si cu celelalte evenimente planificate? Ce ai de gand sa faci cu filmul Noi Doi, poate cel mai mare proiect pe care l-a avut ACCEPT-ul in ultimii ani?”

NU am primit vreun raspuns ci ridicari din umeri. Mesajul pe care l-am primit a fost – Nu stiu, nu imi pasa...-.

Am continuat sa merg la serviciu, sa imi fac treaba in asa fel incat sa nu mai incep alte proiecte si mi-am anuntat colegii ca nu se mai pot baza pe mine pentru ca directorul mi-a spus ca nu trebuie sa mai fac nimic. Dupa ce i-a fost transmisa informatia, a revenit cu un mail in care imi spunea ca nu a zis asa ceva si ca daca vin, trebuie sa imi fac treaba in continuare. In momentul acela, i-am cerut ca data viitoare sa fie mult mai clara. Mi-a raspuns: „Urmatorul mail in care imi vei mai spune ce sa fac, va reprezenta si un avertisment!”. Desi i-am cerut ca toate mail-urile sa fie trimise si catre Consiliul de Conducere, acest lucru nu s-a intamplat. Nu mai zic de faptul ca procedurile organizatiei si codul muncii, nu ii permiteau sa ma sanctioneze pe mail si asta pentru ca prima sanctionare este cea verbala. Probabil ca nu stia!

Am cerut ajutor Consiliului de Conducere. Consiliul de Conducere al ACCEPT-ului este format din: Florentina Bocioc (fost director la ACCEPT si prietena apropiata a Irinei Nita), Dorian Ilie (prieten FOARTE apropiat al Irinei), Cristina Vailean (adusa de Florentina Bocioc deci, prietena de-a ei), Alexandra Luputi (adusa de Florin Buhuceanu) si Alexandra Ciucu (voluntara a ACCEPT-ului).

Consiliul de Conducere a trimis-o pe Florentina Bocioc sa investigheze cele mentionate de mine, legate de comportamentul Irinei Nita, in niste mail-uri trimise cu cateva saptamani inainte de GayFest 2011. Atunci a fost primul moment in care i-am anuntat ca imi dau demisia, motivul fiind comportamentul dictatorial si lipsit de orice fel de strategie al Irinei Nita. Florentina Bocioc a vorbit cu angajatii despre Irina, angajati care i-au spus exact aceleasi lucruri pe care le mentionasem si eu. Dupa acele „interviuri”, Florentina, in calitate de membru al Consiliului de Conducere, ar fi trebuit INSTANT sa propuna organizarea unei intalniri intre angajati, director si Consiliul de Conducere pentru a vedea daca se mai poate continua in acest mod sau nu si ce este de facut in continuare. Insa, dupa cum bine va inchipuiti, acest lucru nu s-a intamplat!

Le-am ceut sa imi trimita rezultatele anchetei. Am primit un mail in care mi se spunea ca nu au organizat nici o ancheta si ca rolul Consiliului de Conducere nu este acela de a rezolva conflictele dintre angajati. In momentul imediat urmator, AM CERUT DEMISIA INTREGULUI CONSILIU DE CONDUCERE. Nu am primit raspuns la aceasta cerere nici pana astazi.

S-a intors doamna din SUA si a mai durat incat 2 saptamani pana mi-au fost date actele de restructurare. Asta s-a intamplat pentru ca am trimis un mail catre Irina Nita si catre cei din Consiliul de Condudere in care le spuneam ca daca nu imi dau actele de restucturare, le voi scrie membrilor organizatiei pentru a le povesti prin ce trec intr-o organizatie de drepturile omului. Dupa acest mail, in cateva zile, am primit actele de restructurare si asa s-a terminat colaborarea mea cu ACCEPT-ul.

Pana la primirea actelor, nu am mai fost lasat sa particip la sedintele angajatilor si nici consultat in legatura cu demersurile organizatiei. Partea urata a fost tocmai aceste sedinte. Biroul meu era fix langa biroul ei. In fiecare luni, timp de cateva saptamani, angajatii mergeau la ea in birou, se inchidea usa iar eu ramaneam in afara sedintei, ascultand din biroul alaturat deciziile luate sau discutiile purtate. M-am simtit discriminat in propria-mi ograda, situatie care m-a facut sa ma gandesc sa merg la CNCD – Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii, lucru pe care probabil ca il voi face!

Nu inteleg cum se poate sa il dai afara pe singurul om care poate sa aduca bani organizatiei si care a ajutat atat de mult la imaginea acesteia. In 2010, proiectele castigate de mine au insemnat aproximativ 50% din totalul fondurilor pe care ACCEPT le-a detinut. Cat despre starea financiara a organizatiei, cu siguranta ca ma putea sustine in continuare. ACCEPT primeste chirie in fiecare luna de la Asocitia INTEGRATION si si-a recuperat TVA-ul din proiectele cu finantare europeana avute in timp, avand in acest moment un buget de aproximativ 50.000 de euro, banuti care nu au venit de la un finantator si pentru care nu trebuie sa raporteze sau sa organizeze activitati, bani in afara finantarii de 150.000 de USD de la OSI.

Mai mult decat atat, decizia de restructurare vine dupa ce unul dintre proiectele mele a castigat, in luna iunie a acestui an, unul dintre premiile internationale ERSTE pentru Integrare Sociala, premiu care a insemnat o suma de 16.000 de euro pentru ACCEPT. Nu am vazut nimic din acest premiu!

In aceste conditii, chiar credeti ca restructurarea postului meu a fost bazata pe lipsa banilor?”



Răspunsul la întrebarea de final a fostului PR vi-l puteți contura singuri, însă mă întreb: În condițiile în care ai probleme financiare, ce faci? Dai afară omul care scrie proiecte și care-ți aduce bani în organizație sau încerci să valorifici la maxim acest potențial? Personal, mi se pare o decizie extrem de proastă în condițiile în care omul ăsta chiar își făcea bine treaba, și o spun cunoscându-l cât de cât.  Bineînțeles, eu mă pot înșela, dar rămâne părerea mea.

Sunt curios dacă doamna director executiv Irina Niță ne poate spune câți bani mai are în cont Asociația Accept și de ce? Câți salariați are Accept-ul, cât câștigă lunar ei, care este rolul fiecăruia și rezultatele acestora din ultimii doi ani. Există transparență sau nu?

Este trist să existe situații în care oamenii sunt concediați prin abuz, doar pentru că au avut curajul să-și exprime o părere, iar toate acestea chiar într-o asociație ce apără drepturile omului.

Lipsă de bani sau abuz?

6 comentarii:

Anonim spunea...

Cu ce il ajuta pe Bogdan sa se planga peste tot? Nu poate fi dreptatea de nicio parte, dintr-un singur motiv: si el si Irina sunt "din acelasi aluat". Astia ne sunt oamenii, cu astia defilam, din pacate.

Stoicescu A. spunea...

Eu apreciez că a vorbit despre asta, în condițiile în care eu am fost curios să aflu ce s-a întâmplat. La fel cum apreciez că și doamna Niță a prezentat punctul de vedere asupra acestui fapt.

Victor spunea...

la Accept multe sunt putrede iar de cand e tanti asta directoare totul merge prost. am fost si eu voluntar acolo dar mi-a trecut cand am vazut ce se intampla

Bogdan Honciuc spunea...

Nu contest gravitatea abuzului săvârşit, nu pun la îndoială declaraţiile lui Bogdan (pe care nu îl cunosc, cum de altfel nu o cunosc nici pe dna Niţă), dar, ca fost om de PR (inclusiv la ACCEPT!), îmi permit să-mi exprim dezacordul faţă de modul în care Bogdan a denunţat incidentul. Eu unul nu l-aş angaja pe un post de director de imagine în viitor, ştiind cum se comportă cu un fost angajator. Expunând rufele mai mult sau mai puţin murdare ale ACCEPT-ului, inclusiv anumite conversaţii şi mail-uri private, şi-a anihilat munca de atâta timp, pătând şi imaginea asociaţiei. Acest lucru trebuia rezolvat intern, nu pe bloguri, cu ameninţări etc. My two cents.

Stoicescu A. spunea...

Bogdan nu a anunțat niciun incident, ci mai degrabă aș putea spune că a fost descoperită de mine întâmplarea, iar el mi-a răspuns la mail.

În rest, eu nu comentez prea mult. Nu știu ce e mai bine: să acoperim sau să spunem clar cum stau lucrurile?

Încă am și eu dileme, cu toate că aș avea și niște răspunsuri.

Anonim spunea...

Sa fim seriosi. Lucrurile merg aiurea (intr-o masura) la Accept de mult timp si nimeni nu ia atitudine. Doamna director actuala nu e suportata de multi, insa nimeni nu spune nimic. Da, posibil ca nu au pe cine sa puna in locul ei, posibil ca nu sunt alti oameni doritori sa se implice, posibil ca sunt prea putini candidati la posturile Accept din comunitatea LGBT. Problema majora ramane - ca ea nu tine cont de parerile altora, se implica prea putin la nivelul organizatiei si nu pare sa aiba o atitudine proactiva. Asa se vede dintr-o parte, din exterior. Daca nu e asa - macar sa schimbe aceasta imagine care o au multi despre ea.

 

Copyright © 2010 Idei de gay | Premium Blogger Templates & Photography Logos | PSD Design by Amuki